۱۳۹۹ جمعه ۱۶ خرداد / ١٣ شوال ١٤٤١ / Friday, June 05, 2020 العربیه
لطفا منتظر بمانید...
  • جزئيات خبر
  • اجتماعی ,سلامت و بهداشت    کد خبر : 212762
  • زمان مخابره:
  • ۸ : ۳۲ -- ۱۳۹۳/۳/۷

با این توصیه ها از 'آلزایمر' در امان بمانید!

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: آلزایمر بیماری استحاله ای است که تحلیل تدریجی توانایی های شناختی و حافظه را در پی دارد. با ابتلا به بیماری، سلول های عصبی مغز که مسئول حافظه و زبان هستند کم کم از بین می روند. با گذشت زمان فرد مبتلا برای به خاطر آوردن اتفاقات، شناخت اشیا و اشخاص، درک معنی کلمات و قدرت تشخیصی دچار مشکل می شود.

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ به طور کلی علائم این بیماری پس از 65 سال نمایان می شود و افزایش سن مهمترین عامل تشدید کننده آن است. با این حال بر خلاف تصور عامه مردم، بیماری آلزایمر پیامد طبیعی کهولت سن نیست. این بیماری را می توان رایج ترین حالت دمانس ( زوال عقل) در افراد سالمند است که حدود 65% موارد مبتلایان به زوال عقل را شامل می شود.
بیماری آلزایمر حدود 1% سالمندان 65 تا 69 سال، 20% سالمندان 85 تا 89 سال و 40% سالمندان 90 تا 95 سال را مبتلا می کند. از هر 8 مرد یکی و از هر 4 خانم یکی در طول زندگی خود از این بیماری رنج می برند. با افزایش سن امید به زندگی، این بیماری نیز رایج تر خواهد شد و به نظر می رسد تا 20 سال آینده شمار مبتلایان دو برابر شود.
علل ابتلا به آلزایمر
دلایل ابتلا به بیماری آلزایمر هنوز به طور دقیق شناخته نشده است. در اکثر موارد، بیماری به خاطر مجموعه علائم بیماری بروز می کند. کهولت سن مهم ترین عامل است و دیگر عوامل خطر بیماری های قلبی ( فشار خون بالا،‌ کلسترول بالا، چاقی، دیابت و...) فقط پیشرفت بیماری آلزایمر را تشدید می کنند. به نظر می رسد عفونت ها و قرار گرفتن در معرض مواد سمی نیز در بعضی موارد نقش دارد اما هنوز ثابت نشده است.
زمینه ژنتیکی نیز تاثیر غیر قابل انکاری در این بیماری دارد. بعضی ژن ها گرچه به طور مستقیم علت بیماری محسوب نمی شوند اما دخیل هستند. احتمال ابتلا فرزندانی که یکی از والدین آنها به بیماری آلزایمر مبتلاست بیشتر از بقیه است که در این صورت علائم بیماری زودتر و اغلب پیش از 40 سال بروز می کند. با این حال نمی توان این بیماری را به طور قطع وراثتی دانست.
آیا می توان از آلزایمر پیشگیری کرد؟
در حال حاضر هیچ روش روشن و قطعی برای پیشگیری از بیماری شناخته نشده است. اما می توان با حفظ توانایی های شناختی و کاهش زمینه های خطر از بیماری پیشگیری کرد. مهم ترین اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:
اقدامات عمومی زندگی
می توان به کمک داروها، توجه به سبک زندگی( تغذیه سالم، تمرینات ورزشی و...) و دوری از بعضی عوامل خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا و استعمال دخانیات از آسیب های بیماری آلزایمر در امان ماند.
تغذیه
تغذیه سالم یکی از رموز حفظ سلامتی و دوری از بیماری های مختلف از جمله آلزایمر است. برنامه غذایی صحیح با به تاخیر انداختن پیری از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می کند که 3 شیوه کلی را در برمی گیرد:
- رژیم مدیترانه ای
این نوع رژیم غذایی که به نواحی اطراف دریای مدیترانه مربوط می شود از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند و امید به زندگی را بهبود می بخشد. مصرف بالای روغن زیتون، میوه ها، سبزیجات و ماهی ها شاخص ترین ویژگی های این نوع برنامه غذایی است.
بر اساس تحقیقاتی که انجام شد افرادی که این نوع برنامه غذایی را رعایت می کنند کمتر دچار علائم بیماری آلزایمر و همچنین فوت ناشی از بیمار ی ها خواهند شد. در واقع رژیم غذایی مدیترانه با کاهش علائم تحلیل شناختی همراه است.
- محدودیت کالری
تغذیه کم کالری پیری را به تعویق می اندازد و امید به زندگی را افزایش می دهد. محققان متوجه شده اند که مقدار کالری روزانه در ابتلا به بیماری آلزایمر تاثیرگذار است. افرادی که مقدار کالری زیادی مصرف می کنند و از طرفی زمینه ژنتیک آلزایمر را نیز دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند. محدودیت مصرف کالری، مقاومت نورون های مغز را در برابر بیماری آلزایمر، پارکینسون و سکته های عروق مغزی افزایش می دهد.
- تغذیه سرشار از آنتی اکسیدان
مطالعات بسیاری گویای این است که آنتی اکسیدان ها تاثیرات منفی رادیکال های آزاد بر نورون ها را کاهش می دهد. مواد غذایی سرشار از اسید فولیک، ویتامین B6 و B12 عالی ترین نمونه ها در این باره اند.
فعالیت ورزشی
فواید ورزش منظم برای پیشگیری از دمانس و تحلیل شناختی امروزه کاملا ثابت شده است. فعالیت ورزشی با شدت متوسط ( 3 نوبت به مدت 50 دقیقه در هفته یا 20 دقیقه پیاده روی روزانه) توانایی های شناختی افرادی که از مشکلات حافظه رنج می برند، بهبود می بخشد. همچنین، بزرگسالانی که به طور منظم ورزش می کنند کمتر در معرض آسیب های آلزایمر قرار می گیرند.
تمرینات ذهنی
افرادی که به طور منظم تمرینات ذهنی محرک مانند مطالعه، یادگیری، بازی های فکری و... صرف نظر از سن،‌انجام می دهند کمتر در معرض آسیب های دمانس قرار می گیرند. همچنین داشتن روحیه فعال در طول زندگی، حفظ و پیشرفت ارتباط بین نورون ها را تسهیل و بروز دمانس را به تعویق می اندازد.
منبع: www.Passportsante.fr

 

انتهاي خبر/ قدس آنلاين / کد خبر: 212762
کليدواژه ها آلزايمر - زوال عقل - ورزش - تغذيه - تمرينات ذهني -
نام :* ايميل :
نظر :*
حداکثر تعداد کاراکتر نظرميياشد .

نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور  وآموزه های دینی  مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

ارسال
ماهدخت رييسي | ۱۳۹۳/۳/۷
نام : *
ايميل :
نظر : *
ارسال
  • بنظرمن همه اينها کشکه.چون پدرمن اسطوره رعايت همه موارد بالا بوداما به الزايمر مبتلا شده است.طفلي مامانم که ازشون مراقبت ميکنن.


اخبار جشن هاي ميلاد
چند رسانه اي
قدس انلاين ورزشي
پخش زنده حرم مطهر رضوي
باشگاه خوانندگان قدس آنلاين
بسته خبري
بازارخودرو
نوشا
نوغابي
پديده
بيمه پاسارگاد
کلاچ کالا
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
Copyright © 2011 quds online, All rights reserved