۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ خرداد / ٩ شوال ١٤٤١ / Monday, June 01, 2020 العربیه
لطفا منتظر بمانید...
  • جزئيات خبر
  • فرهنگی ,حوزه و اموزش    کد خبر : 233967
  • زمان مخابره:
  • ۱ : ۱۷ -- ۱۳۹۳/۶/۱۶
برای نشاط در دانشگاه‌ها برنامه ریزی کنیم؛

ورزش دانشگاهی یک سرگرمی زودگذر نیست

گروه فرهنگی- کیوان سرافرازی - روزها و ترم‌های پایانی دوران دانشجویی که از راه می‌رسد، زمینها و سالنهای ورزش دانشگاه‌ها هم شلوغتر از روزهای قبلش می‌شود و رقابت برای انتخاب دو واحد تربیت بدنی در برگه‌های انتخاب واحد دانشجویی رنگ می‌گیرد.

تجربه فراگیری مهارت‌های ورزشی در همین روزهای دانشجویی شکل می‌گیرد. زندگی خوابگاهی در مجتمع‌های بزرگ که در هر اتاق آن 10 تا 12 نفر زندگی می‌کنند، کلاسهایی که خیلی‌هایشان در زیر زمین تشکیل می‌شود، فعالیتهای شغلی در حین دانشجویی و دهها عامل دیگر انگیزه‌ای برای کسب مهارت‌های ورزشی را برای کمتر دانشجویی باقی نمی‌گذارد. جامعه دانشجویی کشور در طول تحصیل تا بدین مرحله، چنان با مقوله ورزش بیگانه بوده که کمتر نسبت به این مهم و کاستی‌های موجود آن اعتراض می‌کند، این در حالی است که هر از گاه می‌شود، صدای اعتراضات دانشجویی را برای کوچکترین مشکلات موجود در دانشگاه چون کیفیت نامطلوب غذا، افزایش هزینه‌های ناهار و حتی ساعت کار بوفه و کتابخانه شنید.


تربیت بدنی در هشت ترم دانشگاهی
چندی پیش دکتر محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در حاشیه مراسم افتاحیه المپیاد ورزشی دانشجویان پسر گفته بود، ورزش دانشگاه و مدارس ارکان ورزش کشور است و می‌تواند مبنایی برای ورزش همگانی و قهرمانی محسوب شود و اینکه دانشگاه‌ها محفل بسیار خوبی برای روی آوردن دانشجویان به ورزش هستند، چرا که سن دانشجویی بهترین زمان برای انجام فعالیت‌های ورزشی است.
گودرزی درباره برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان در حمایت از ورزش دانشگاهی گفته بود، در حال حاضر ارتباط نزدیکی میان وزارت ورزش و جوانان با بدنه ورزش دانشگاهی و آموزش و پرورش وجود دارد و طبیعتاً از این پتانسیل و توانایی استفاده خواهیم کرد.
برخی از کارشناسان معتقدند، رشته تنبلی و کم تحرکی دانشجویان با مسایل و مشکلات دیگری همچون کمبود امکانات و تأسیسات، کمبود بودجه و کمبود نیروی انسانی متخصص گره خورده است. معتمدی،دانشجوی سال سوم دانشگاه علوم پزشکی تهران بی انگیزگی در میان دانشجویان را متوجه مدیران دانشگاهی می‌داند و معتقد است: اگر ورزش در آموزش عالی، مورد توجه مدیران فرهنگی و فوق برنامه قرار می‌گرفت،به ارایه آن در قالب دو واحد درس عمومی اکتفا نمی شد ؛ دو واحدی که اغلب دانشجویان آن را از سر اکراه می‌گذرانند.این مسأله در حالی است که ورزش باید در قالب برنامه ریزی بلند مدت آن هم در طی تمام ترم‌های تحصیلی آنها مورد توجه قرار گیرد. وی می‌گوید: بسیاری از دانشجویان به واحد ورزش به عنوان یک سرگرمی زودگذر نگاه می‌کنند و معتقدند برای این دو واحد حتی با وجود آنکه امکانات مناسبی نیز در دانشگاه‌ها تعبیه شده است، نمی‌توان جایگاه خاصی در نظر گرفت، چرا که این دو واحد هیچگاه معجزه نمی‌کند و نمی‌تواند به آموزش تخصصی رشته‌های ورزشی منجر شود، حال آنکه ورزش دانشگاهی می‌تواند انگیزه روی آوردن دانشجویان به اینگونه فعالیتها در دوران پس از تحصیل آنها را فراهم سازد.


ورزش، پیشرفت تحصیلی
تأمین شرایط لازم برای توسعه ورزش دانشگاه رابطه مستقیمی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان و تأمین اهداف آموزشی دانشگاه‌ها دارد .سمیه اقبالی، کارشناس برنامه ریزی آموزشی در این خصوص می‌گوید: متأسفانه نظام آموزشی کشور برای ورزش دانشگاهی برنامه منسجم و هدفداری را ترسیم نکرده است و هر مجموعه دانشگاهی بنا بر سلیقه و یا درک مدیر دانشگاهی از ضرورتها نسبت به تدوین اولویتها در این خصوص اقدام می‌کند.
این در حالی است که برنامه ریزی هدفمند به طور مستقل بر میزان یادگیری دانشجویان در عرصه‌های علمی و حتی زندگی اجتماعی آنها مؤثر است. وی اضافه می‌کند: راه حل رهایی از خمودگی و افت تحصیلی دانشجویان در طی تحصیل گرایش آنها به فعالیتهای ورزشی و فوق برنامه است. در بسیاری از سیستمهای آموزشی دنیا تربیت بدنی سهم قابل ملاحظه ای در سرفصل‌های درسی دارد، ضمن اینکه فعالیتهای فوق برنامه خارج از سرفصل‌های درسی نیز بر افزایش پویایی و نشاط در میان دانشجویان تاکید دارد.
نتایج تحقیقی که چند سال پیش دکتر فریدون تندنویس استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم انجام داده است نشان می‌دهد برای 36 درصد دختران دانشجویی که‏ ورزش نمی‏کنند عادت نداشتن به ورزش،تنبلی و بی‏حوصلگی و در مورد 20 درصد پسرانی که ورزش نمی‏کنند نیز کمبود امکانات، مشغله زیاد و تنبلی و بی‏حوصلگی عوامل اولیه در نپرداختن به ورزش قید بوده است.
دکتر محمود شیخ، دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران با بیان اینکه تنها برگزاری مسابقات آن هم هر چند سال یک بار انگیزه ورزش همگانی را دربر نخواهد داشت، می‌گوید : وضع اسفبار ورزش در بسیاری از دانشگاه‌ها قابل طرح نمی‌باشد و از طرف دیگر، تفریحات غیرورزشی رواج بسیار داشته است.
در واقع با ذکر بسیاری از نکات مثبت موضوع ورزش همگانی، چرا این جذابیت در میان دانشجویان به وجود نیامده است که این موضوع باید از طرف متولیان ورزش دانشگاه‌ها پیگیری و مورد مطالعه جدی شود. وی معتقد است : بسط فرهنگ ورزش همگانی در دانشگاه‌ها بسیار با اهمیت بوده وموجبات رشد فضایل اخلاقی، جوانمردی و از طرف دیگر پیشرفت در درس ودانش رشته درسی مربوط به خودشان را به همراه دارد؛ لازم است مسوولان ورزش دانشگاه‌ها از انجام کارهای کلیشه ای وتعریف شده ازقبل دست برداشته، سری به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی دختران و پسران بزنند و همت شان را برای نیل به یک جامعه دانشجویی که مدیران آینده کشور هستند، صرف کنند.
فراموش نکنیم صرف برگزاری مسابقات المپیاد یک رفع تکلیف است و مطمئناً ورزش همگانی را به میان دانشجویان نمی‌آورد. همچنین انجام تحقیقات آنچنانی در پژوهشکده تربیت بدنی وزارت علوم منجر به استفاده از نتایج تحقیقات درتصمیم گیری‌های خرد و کلان ورزش دانشگاه‌ها نخواهد شد وتنها صرف بودجه و به هدردادن بیت المال و نهایتاً رفع تکلیف و پر کردن فهرست فعالیتهای اداری خواهد بود.

انتهاي خبر/ قدس آنلاين / کد خبر: 233967
کليدواژه ها
نام :* ايميل :
نظر :*
حداکثر تعداد کاراکتر نظرميياشد .

نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور  وآموزه های دینی  مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

ارسال
  • اخبار مرتبط


اخبار جشن هاي ميلاد
چند رسانه اي
قدس انلاين ورزشي
پخش زنده حرم مطهر رضوي
باشگاه خوانندگان قدس آنلاين
بسته خبري
بازارخودرو
نوشا
نوغابي
پديده
بيمه پاسارگاد
کلاچ کالا
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
Copyright © 2011 quds online, All rights reserved