۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ فروردين / ١٢ شعبان ١٤٤١ / Monday, April 06, 2020 العربیه
لطفا منتظر بمانید...
  • جزئيات خبر
  • اجتماعی ,حوادث    کد خبر : 235093
  • زمان مخابره:
  • ۲۳ : ۶ -- ۱۳۹۳/۶/۲۱
در نشست مشترک ناجا و روزنامه قدس ، با موضوع «کنترل خشم» تأکید شد؛

معجزه از درون ما آغازمی شود

گروه جامعه - محبوبه علی پور: آمار پزشکی قانونی استان تهران نشان می‌دهد، به طور متوسط در سال گذشته پنج دقیقه یک نفر با موضوع «نزاع» به پزشکی قانونی مراجعه کرده ...

و در چهار ماهه نخست سال جاری نیز 244 هزار و 698 نفر به دلیل آسیبهای ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند. این ارقام حکایت از آن دارد که جامعه ایرانی در مقوله مهارت کنترل خشم، کاستی‌هایی دارد.
ازاین رو در نهمین سلسله برنامه‌های آموزشهای مهارت زندگی در خانواده که حاصل تلاش مشترک ناجا و روزنامه قدس می‌باشد، بر این موضوع تاکید شد.

 

آثار مثبت نگری بر شادکامی
خانم کرمانی جهانگیر، مدرس شادکامی در این نشست می‌گوید: این مقوله ریشه علمی و تخصصی دارد و بر اساس پژوهشها پیش می‌رود. نخستین بار شادکامی را مارتین سیلیگمن، بنیانگذار روان‌شناسی مثبت نگر مطرح کرد؛ زیرا دریافته بود، سالهاست که روانشناسی به بحث اختلالات و امراض روانی پرداخته است. پس مقوله به زیستن و زیبا زیستن تأکید کرد. بنابراین با اشاره به روان‌شناسی مثبت نگر، از شادکامی به عنوان بر زیرمجموعه آن یاد کرد. وی ادامه داد: امید و خوش بینی مفاهیم مؤثر ونزدیک به یکدیگر هستند. چنانکه خوش بینی در لحظه حال زیستن است و به مسایل نگاه مثبت داشتن تعریف می‌شود، اما امید نگاه مثبت به آینده و برنامه ریزی هدفمند می‌باشد. بنابراین نمی توان ادعا کرد، خوشبین هستیم، ولی ذهنیت مثبتی نداشته و شاد نباشید.
کرمانی جهانگیر به جایگاه شادی در جهان تاکید می‌کند و می‌افزاید: شاخصه‌های مختلف و بررسی‌های متعددی برای انتخاب کشورهای شاد وجود دارد. چنانکه در یکی از پژوهشها که در سال 2013 در میان 150 کشور جهان انجام شد دانمارک شادترین کشور جهان شناخته شده و همچنین در بررسی دیگر در میان 155 کشور جهان ایران رتبه 77 را در شاد بودن کسب کرده است .

 

مواهب اکسیر حیات و زندگی
این مدرس، شادزیستن در پاسخ به اینکه چه افرادی شاد هستند، گوید: بنابر تصور عمومی در جهان اغلب می‌پندارند که ثروت، شهرت و زیبایی عوامل مؤثری در شاد بودن هستند، در حالی، بررسی‌های سیلیگمن نشان داد، این عوامل 7 درصد در احساس شادکامی مؤثرند و امید و مثبت اندیشی موثرترین عنصر در احساس شادی محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان تاکید کرد: فردی که در پراید شادی را تجربه نکند، پشت پورشه هم شاد نخواهد بود. همچنین در بررسی‌های متعدد در جوامع و فرهنگهای مختلف، باورهای معنوی عامل انکارناپذیری در شادزیستن به شمار می‌آید. به هر حال باید شادی را از خود آغازکنیم؛ زیرا معجزه از درون ما آغاز می‌شود. وی به خنده به عنوان اکسیر حیات و زندگی اشاره می‌کند و می‌افزاید: خنده سبب کاهش کلسترول و فشار خون و کاهش سرطانها می‌شود. این مدرس خانواده با تأکید بر تأثیر افزایش سطح یادگیری با شادمانی می‌گوید: بنابر پژوهشی که روی یادگیری دانش آموزان انجام شد؛ پیش از آموزش ریاضی که فراتر از سطح هوشی آنها بود، برای گروهی از شاگردان 10 دقیقه فیلمهای شاد ودلخواه نمایش داده شد. این‌گونه دانش آموزان مفاهیم ریاضی را که بعد آموزش دیده بودند، براحتی فراگرفتند اما دسته‌‌ای از دانش آموزان که چنین تجربه ای نداشتند، باضعف در آموزش ریاضی مواجه شدند. کرمانی جهانگیر به خشم وعوامل موثر آن در آموزه‌های دینی اشاره عنوان می‌کند:
حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «آفرین بر حسد که چه عدالت پیشه است، پیش از هرچیز صاحبش را می‌کشد.»
وی برتأثیرافکارمنفی تأکید کرده و می‌افزاید: هرفرد روزانه 60 هزار فکر طی یک روز در ذهن مرور می‌کند. اما براستی چند درصد آن مثبت وخوش بینانه است. درحالی که می‌توان با ثبت این تفکرات، میزان آنها را دریابیم و بدانیم روزانه چند صد تفکر منفی و مخرب را مثل کاغذ مچاله و باطله‌ای در ذهن جا به جا می‌کنیم. بنابراین در مواجه با مسایل باید واقعیتهای زندگی را پذیرفت و با خوش بینی به زندگی آینده امیدوار باشیم.

سلسله مخرب خشم
درادامه این نشست، حمید صادقیان به تأثیر کنترل خشم تاکید می‌کند می‌افزاید: تمام هیجانها واحساسهای مثبت و منفی ما خلقت خدا بوده و برای ما نعمت محسوب می‌شود، اما با مدیریت باید آنها را از افراط یا تفریط دور نگه داریم زیرا درغیر این صورت دچار مسایلی می‌شویم. خشم نیز دراین زمینه مستثنا نیست، چون با نبود مدیریت متناسب می‌تواند ضمن آسیب بر سلامت جسمی و روانی ما، آسیبهای جدی بر زندگی اجتماعی و حتی سرنوشت ما داشته باشد. به این ترتیب آسیبهایی به ما و دیگران وارد می‌کند .
این مدرس سبک زندگی اسلامی با اشاره به چندین مشاوره خانوادگی دراین زمینه ادامه می‌دهد: پدری با اندوه بیان می‌کرد، مدتهاست هرگاه حتی می‌خواهم فرزندم را نوازش کنم، او خودش را مچاله کرده و مخفی می‌کند زیرا پیش از این اغلب با حالت خشونت و تهاجمی با او رفتار می‌کردم.
صادقیان به چند تکنیک کنترل خشم می‌پردازد و می‌گوید: نخستین شیوه کنترل خشم، این است که هرگاه دچار خشم شدید، ذکر بگویید و متمرکز شوید. چنانکه امام صادق(ع) می‌فرماید« خداوند به یکی از پیامبرانش فرموده است، هرگاه دچار خشم شدی مرا یادکن. تا آن گاه که من دچار خشم برمردم شدم تو را یادکنم. نکته دیگر اینکه به هنگام خشم فضای خود را تغییردهید، اما این مسأله را به همسر یا طرف مقابل بگویید.
وی تاکید می‌کند: خشم، سلسله وار در خانواده وجامعه ادامه می‌یابد و بر دیگران اثر می‌گذارد. بنابراین باید جایی این روند تعدیل و رفع شود. چنانچه افراد مدیریت کنترل خشم داشته باشند، می‌توانند دراین جریان اثرگذار باشند.

انتهاي خبر/ قدس آنلاين / کد خبر: 235093
کليدواژه ها
نام :* ايميل :
نظر :*
حداکثر تعداد کاراکتر نظرميياشد .

نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور  وآموزه های دینی  مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

ارسال
  • اخبار مرتبط


اخبار جشن هاي ميلاد
چند رسانه اي
قدس انلاين ورزشي
پخش زنده حرم مطهر رضوي
باشگاه خوانندگان قدس آنلاين
بسته خبري
بازارخودرو
نوشا
نوغابي
پديده
بيمه پاسارگاد
کلاچ کالا
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
Copyright © 2011 quds online, All rights reserved