پایگاه خبری - تحلیلی قدس آنلاین

کد مطلب: ۲۲۸۶۵۳  |  تاريخ: ۱۳۹۳/۵/۲۲  |  ساعت: ۱۰ : ۲۰


بهترین میوه ها و سبزیجات در روزهای گرم تابستان

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: یکی از بزرگترین ویژگی های فصل تابستان تنوع بالای میوه ها و سبزیجات است که فرصت مناسبی برای بهره مندی از خوراکی های طبیعی و کسب سلامتی محسوب می شود. تمایل به مصرف این خوراکی ها در روزهای گرم زیاد است، پس می توان نیاز بدن به انواع ویتامین ها را به این نحو تامین کرد.

خیار
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ خیار بسیار کم کالری است و در اکثر سالادهای تابستانی استفاده می شود. همچنین حاوی مقدار زیادی ترکیبات فنولیک است که آنتی اکسیدان هایی قوی محسوب می شود و در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و بیماری های مزمن نقش دارد.
خیار همچنین دارای لوتئین و زآگزانتین است که این ترکیبات خواص محافظتی برای چشم به خصوص در برابر آب مروارید و استحاله ماکولای چشم دارند.
هندوانه
هندوانه میوه ای است که به خاطر احساس خنکی و تامین آب بدن در روزهای گرم تابستان طرفداران زیادی دارد. رنگ قرمز هندوانه نشان دهنده مقدار بالای لیکوپن است که آنتی اکسیدانی قوی محسوب می شود و از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها و به ویژه سرطان پروستات محافظت می کند. دانه های هندوانه نیز سرشار از ویتامین C است.
میوه های قرمز
وجه اشتراک توت فرنگی، گیلاس، تمشک و آلبالو رنگ قرمز آنهاست که به خاطر فلاونوئیدها؛ انتی اکسیدان های قوی است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی دوستان سلامت قلب هستند و تاثیر مثبتی بر فشار خون، کلسترول و همچنین رسوب چربی در دیواره رگ ها دارند.
اما خواص میوه های قرمز فقط به این موارد محدود نمی شود. ترکیبات آنتی اکسیدانی مانع از پیشرفت سرطان ها می شود و در پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون نقش دارد.
فلفل دلمه ای
رنگ های متنوع و طعم بی نظیر فلفل دلمه ای باعث شده تا امروزه یکی از اجزای ثابت سالادها باشد. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین های A و C است. در واقع جز منابع غنی ویتامین C محسوب می شود که برای مقابله با استرس اکسایشی و التهابات مفید است.
کاروتنوئیدهای موجود در سبزیجات رنگی باعث تقویت ویتامین A می شود. مقدار بالای این ویتامین در فلفل دلمه ای باعث شده تا جز بهترین خوراکی ها برای برنزه شده پوست باشد. جالب است بدانید فلفل های قرمز که رسیده تر هستند شیرین ترند اما ارزش غذایی کمتری نسبتت به فلفل های سبز دارند. همچنین از نظر ویتامین C دو برابر و از نظر کاروتنوئیدها نه برابر غنی تر از فلفل های سبز هستند.
کنگر فرنگی ( آرتیشو)
کنگر فرنگی یکی از بهترین سبزیجات تابستانی است که عملکرد مطلوب روده ها را تسهیل می کند. مقدار بالای فیبرهای غذایی و اینولین؛ قند غیر قابل جذب با تاثیری شبیه پروبیوتیک ها، علت این تاثیر محافظتی سیستم گوارشی است. این خوراکی همچنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و علائم مربوط به سندورم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد.
تحقیقات نشان می دهد که عصاره برگ های کنگر فرنگی تاثیر مثبتی بر کاهش مقدار کلسترول خون دارد.
منبع:www.Passportsante.fr

 


لينک مطلب: http://old.qudsonline.ir/ NSite/FullStory/?Id=228653

چاپ خبر